Script:

Monday 12 September 2011

SUKAN BMX MASIH BELUM MATI

KEGILAAN BMX



MENGIMBAU kembali awal tahun 1980-an, kita pasti akan mengingati kehebatan basikal bergelar BMX yang sering menjadi kegilaan golongan kanak-kanak dan remaja. Kerangka keluli yang kukuh, ringan dan kelihatan sporty menjadikannya begitu popular, malah kanak-kanak sanggup melakukan apa sahaja semata-mata untuk memiliki basikal idaman mereka.

Pada waktu itu, kelibat basikal BMX bagaikan menjadi hiasan di taman-taman permainan dan perumahan apabila sentiasa ditunggang oleh remaja.

Basikal BMX juga mempunyai daya penarik tersendiri apabila ibu bapa menjadikan basikal tersebut sebagai galakan kepada anak-anak memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaan.

Populariti basikal BMX terus memuncak sehinggalah Kuala Lumpur diberi penghormatan menganjurkan sukan bertaraf antarabangsa X Games Asia pada tahun 2002, 2003, 2004 dan 2006.

Sukan X Games boleh dianggap sebagai platform terbaik kepada atlet sukan lasak tempatan menunjukkan bakat terpendam mereka di peringkat antarabangsa.

Ini kerana atlet sukan lasak antarabangsa sudah lama diiktiraf sehingga mendapat penajaan dan boleh mencari sumber pendapatan melalui sukan kegemaran mereka.

Di negara ini, sukan lasak turut mendapat pengiktirafan sehingga taman-taman lasak dibangunkan untuk memberi kemudahan kepada penggemar sukan lasak itu agar dapat terus aktif dalam sukan kegemaran mereka.

Menghidupkan zaman BMX

Bagaimanapun, sejak beberapa tahun kebelakangan ini publisiti dan promosi mengenai sukan lasak terutama basikal BMX semakin berkurangan apatah lagi apabila sukan X Games Asia tidak lagi dianjurkan di negara ini.

Menyedari sukan lasak basikal BMX ini masih mempunyai pengikut sendiri, beberapa penggemar BMX telah menganjurkan Suka-Suka BMX Old School Gathering dan Jam 2011 di Taman Sukan Lasak, Seksyen 13 Shah Alam baru-baru ini.

Walaupun hujan lebat pada hari berkenaan kira-kira 200 penggemar basikal BMX tetap setia memeriahkan program Suka-Suka BMX Old School Gathering dan Jam 2011 tajaan empat jenama berkaitan sukan itu iaitu Kayuh BMX, Devise Clothing, ilovebmx dan Momentumlove.

Penganjur program berkenaan, Abd. Rahman Abd. Rahim, 27, atau lebih dikenali sebagai Man Convent berkata, program pembuka tirai 2011 itu diadakan bertujuan untuk mengumpulkan tiga kumpulan penggemar BMX iaitu flatland, street dan old school.

“Kami ingin mengembalikan semula zaman kegemilangan BMX yang satu ketika dahulu cukup popular dalam kalangan golongan remaja dan kanak-kanak.

“Seingat saya, sukan lasak basikal BMX ini sangat popular pada tahun 1990-an hingga awal tahun 2000. Malah, ia semakin mendapat tempat apabila negara menganjurkan sukan X Games,” katanya ketika ditemui Kosmo!.

Begitupun, Man Convent memberitahu, promosi mengenai sukan lasak basikal BMX semakin berkurangan apabila penganjuran sukan X Games Asia tidak dilakukan di negara ini.

Katanya, sukan lasak basikal BMX masih mempunyai peminat setia yang sentiasa dahagakan aksi-aksi menarik daripada atlet sukan lasak itu.

“Justeru, kami menganjurkan program ini untuk memberi peluang kepada penggemar dan rider BMX bertemu antara satu sama lain sekali gus dapat bertukar pendapat.

“Kita ingin memastikan sukan BMX terus mendapat tempat dalam sukan lasak di negara ini kerana rata-rata atlet negara setanding atlet antarabangsa,” ujarnya.

Kata Man Convent lagi, mereka juga sering meraih kejayaan apabila menyertai pertandingan sukan lasak basikal BMX yang berlangsung di luar negara.

Penggiat sukan basikal BMX

No comments:

Post a Comment