Script:

Tuesday 6 September 2011

BASIKAL TUA

BASIKAL TUA

Bermacam-macam panggilan yang di guna pakai untuk sebutan Basikal Tua. Ada yang memanggil Basikal Tua mengikut tempat dan loghat tempatan. basikal ini digunakan untuk mengangkat barang-barang yang agak berat seperti beras, arang, kayu getah, mengangkat tong.Disebelah utara penduduk setempat memanggil basikal sebagai “Gerek” dan disebabkan itu ia di panggil “Gerek tua”. Di negara jiran kita, Indonesia misalnya bermacam-macam panggilan di gunakan untuk basikal tua ini. Antaranya basikal tua di panggil Sepeda Tua atau Sepeda kuno. Berbagai-bagai bentuk panggilan digunakan untuk Basikal Tua ini namun apa yang penting ia merupakan sebuah alat pengangkutan yang masih diguna pakai sejak dari dahulu hingga sekarang. getah dan sebagainya. 
 Apa yang penting pada basikal tua itu adalah ciri-ciri yang boleh dikatakan dan di panggil basikal tua. Misal contoh Basikal Raleigh Chooper dengan Raleigh Sport keluaran tahun 70an. Walaupun kedua-duanya keluaran tahun 70an tetapi Raleigh Chooper tidak di panggil basikal tua berbanding Raleigh Sport. 








Namun secara keseluruhan semua basikal yang usianya sangat tua boleh dikategorikan sebagai basikal klasik atau antik.Tapi pada hakikatnya basikal tua ini masih menjadi warisan dan kebanggaan kita sebagai 
rakyat Malaysia.


      
Inilah salah satu contoh basikal tua yan terdapat di negara                       kita






     Usia,jarak dan tempat bukan penghalang untuk kita terus memelihara warisan ini.










“ BERSAMA-SAMA KITA USAHA DAN MENGGEMBELING TENAGA UNTUK TERUS MELESTARIKAN NOSTALGIA WARISAN SILAM INI AGAR MENJADI SESUATU MEDIUM YANG BERHARGA DI MATA MASYARAKAT DAN NEGARA”

1 comment:

  1. Assalam tn. Pohon tukar color font kpd color yg lebih mudah unt kita baca. Trima kasih.

    ReplyDelete